O czym trzeba wiedzieć zakładając sklep internetowy?

Powszechne jest przekonanie o tym, że otworzenie oraz prowadzenie własnego sklepu internetowego nie wymaga dużych nakładów finansowych. Z jednej strony należy przyznać temu twierdzeniu rację – sam proces założenia prostego sklepu i rozpoczęcia działalności typu e-commerce (tłum. handel internetowy) rzeczywiście nie jest na podstawowym poziomie ani czasochłonny, ani wymagający pokaźnych nakładów finansowych. Z drugiej jednak strony, stosunkowo niski „próg wejścia” sprawia, że na rynku e-commerce panuje bardzo duża konkurencja, w związku z czym musimy poświęcić zarówno czas, jak i odpowiednie fundusze na reklamę. Abstrahując jednak od tych rozważań, chciałbym omówić kilka najważniejszych aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę decydując się na założenie własnego sklepu www.

1. Oprogramowanie

Jest to najważniejszy wybór jakiego musimy dokonać na początku naszej przygody z rynkiem e-commerce. Dzięki oprogramowaniu możemy sterować naszym sklepem – dodawać produkty, zdjęcia, opisy, konfigurować rozmaite funkcje, aktywować kody rabatowe, zarządzać zamówieniami, organizować wysyłki, itd. Funkcjonalność naszego sklepu internetowego, zarówno z perspektywy administratora (naszej) jak i klientów, zależy w dużej mierze właśnie od odpowiedniego oprogramowania. Możemy zlecić firmie informatycznej stworzenie indywidualnego oprogramowania, jednak na początku, dużo lepszym rozwiązaniem wydaje się zakup gotowego oprogramowania (Open Source, np.: PrestaShop lub WooCommerce) lub skorzystanie z rozbudowanych platform e-commerce, z których możemy korzystać na zasadach abonamentu (SaaS).

2. Grafika

Oprogramowanie naszego sklepu stanowi pewnego rodzaju „silnik”, który z naszej perspektywy możemy określić też jako „centrum dowodzenia”. Patrząc jednak od strony klienta, poza wygodną obsługą liczy się również atrakcyjna szata graficzna, czyli to, jak wygląda nasz sklep. Możemy tutaj skorzystać z gotowych szablonów, których jest w sieci bardzo dużo, a ich koszt to często wydatek rzędu kilkuset złotych (wirtualny market z szablonami znajdziesz na themeforest.net w kategorii eCommerce). Jeśli chcemy jednak aby nasz sklep internetowy wyróżniał się na tle konkurencji lub mamy swój własny, unikalny pomysł na to, jak dokładnie ma wyglądać nasza strona – możemy zlecić kompleksowe wykonanie grafiki firmie informatycznej, agencji interaktywnej lub grafikowi. Nie należy zapominać tutaj również o wysokiej jakości zdjęciach produktów, ponieważ to one będą w pierwszej kolejności zachęcać klientów do zakupu.

3. Domena

Domena, to najprościej mówiąc nazwa naszej strony internetowej, czyli adres, który użytkownik musi wpisać w przeglądarce internetowej, aby wyświetlić nasz sklep. Ważne jest to, aby domena była w miarę możliwości prosta i łatwa do zapamiętania oraz była spójna z nazwą naszej marki. Istotnym elementem jest tutaj również końcówka. Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie końcówki .pl, jeśli celem naszej działalności jest polski rynek, lub .com, jeśli nastawiamy się również na zagraniczne rynki. Wybór atrakcyjnej domeny stanowi obecnie niemały problem, gdyż większość dobrych adresów jest już zajęta. Jeśli interesujący nas adres jest już zajęty (możemy to sprawdzić np. na stronie www.nazwa.pl lub www.aftermarket.pl), to być może istnieje możliwość odkupienia jej na giełdzie domen, o ile nikt nie prowadzi pod tym adresem rzeczywistej działalności. Decydując się na zakup domeny warto sprawdzić, ile wynosił będzie jej roczny koszt w poszczególnych latach, ponieważ w pierwszym roku najczęściej jest to promocyjna, bardzo niska cena, z kolei w kolejnych latach stawki na ogół będą wyższe.

4. Hosting

Hosting jest to przestrzeń na serwerze, na której znajduje się nasz sklep. Na początku możemy skorzystać z serwera udostępnionego nam przez dostawcę oprogramowania lub zakupić go razem z domeną. W przyszłości, jeśli nasz sklep internetowy będzie notował bardzo dużą ilość odsłon, konieczne może być wykupienie większego serwera, który obsłuży większą ilość użytkowników.

Wymienione wyżej elementy to tak naprawdę dopiero początek całej „zabawy” z rynkiem e-commerce. Warto o każdym poruszonym tutaj wątku poczytać szerzej w sieci lub poprosić o radę osoby prowadzące już swoje sklepy internetowe. Dobrze jest odłożyć w czasie o kilka tygodni start naszego internetowego biznesu, aby mieć pewność, że stawiamy go na solidnych fundamentach. W przeciwnym razie, może się np. okazać, że nazwa naszej domeny nie do końca jest dobrze zapamiętywana przez klientów lub oprogramowanie sklepu nie zapewnia funkcji, na których bardzo nam zależało. Otwierając sklep internetowy musimy zwrócić uwagę na kilka dodatkowych aspektów, takich jak chociażby jego dopasowanie do urządzeń mobilnych, system szybkich i bezpiecznych płatności, kompatybilność z programem magazynowym czy zintegrowany system wysyłek kurierskich. Tematy te, będą poruszane w najbliższych miesiącach na łamach bloga.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera
Śledź też nasz profil na Twitterze