Instagram – co to takiego i komu może być potrzebny?

Potrzeba obecności w mediach społecznościowych nikogo już w świecie biznesu nie dziwi. Przedsiębiorcy, powołujący do życia swoje firmy, nie muszą na ogół odpowiadać sobie na pytanie o to CZY reklamować swoją działalność poprzez kanały social media, ale JAK to robić? W przypadku średnich i dużych firm, zadania z tego obszaru realizowane są poprzez agencje reklamowe lub agencje social media. Właściciele mniejszych firm zlecają prowadzenie profili firmowych freelancerom, któremuś z pracowników lub zajmują się tym samodzielnie. O ile obecność na Facebooku, stanowi tutaj standard i punkt wyjściowy do dalszej działalności w mediach społecznościowych, tak Instagram nie jest już taki jednoznaczny. W niniejszym artykule postaram się odpowiedzieć na pytanie, czym jest Instagram i które firmy szczególnie powinny zainteresować się tą formą obecności w Internecie.

Czym właściwie jest Instagram?

W największym skrócie, Instagram można określić jako serwis społecznościowy, służący do zamieszczania zdjęć i krótkich filmów za pomocą aplikacji mobilnej. Podobnie jak na Facebooku, mamy tutaj możliwość prowadzenia konta prywatnego oraz konta firmowego naszej marki. Dużą różnicą jest to, że nie funkcjonuje tutaj zasada wzajemności w przypadku dodawania „znajomych”. Na Instagramie możemy obserwować profile znajomych/marek, lecz nie wiąże się to z automatycznym obserwowaniem naszego profilu. W ramach aplikacji możemy edytować wykonane przez nas zdjęcia, nakładać na nie filtry graficzne i oznaczać #hasztagami podczas publikacji, aby mogły trafić do szerszego grona, wykraczającego poza osoby obserwujące nasz profil. Oprócz zamieszczania zdjęć i filmów, Instagram umożliwił w ostatnim czasie dodawania tzw. „insta-stories”, czyli krótkich 10-sekundowych filmików lub zdjęć, które można oglądać tylko przez 24 godziny. Funkcja ta, wyjątkowo przypadła użytkownikom do gustu i wykorzystywana jest zarówno przez marki jak również profile prywatne. Aplikacja jest intuicyjna i prosta w użyciu – już po kilku minutach „zabawy” z Instagramem, będziemy w stanie dodać na nim swoje pierwsze zdjęcie. O tym jednak szerzej w kolejnym artykule.

Instagram? Tak! Ale czy dla wszystkich?

Instagram to fantastyczne narzędzie, dzięki któremu możemy zarówno czerpać inspiracje „podglądając” poczynania innych marek lub nawet prywatnych profili, jak również sami dodawać treści, które tworzyć wizerunek naszej marki i przysparzać nam większej ilości klientów. Jakkolwiek, wiele firm z różnych branż próbuje zaistnieć na Instagramie, trzeba jasno powiedzieć, że nie jest to serwis dla wszystkich. Osobiście uważam, że użytkownicy tej aplikacji pod wieloma względami są bardziej „rygorystyczni” niż ma to miejsce w przypadku Facebooka, jednak z drugiej strony – jeśli oferujemy naprawdę ciekawy i inspirujący content, szanse na zgromadzenie dużej i zaangażowanej społeczności są całkiem spore.

Które branże w szczególny sposób powinny zainteresować się Instagramem?

branża fotograficzna

Instagram to przede wszystkim zdjęcia. Chcąc zainteresować użytkowników swoim profilem, warto stawiać na ciekawe, przyciągające uwagę, dobrej jakości zdjęcia. Czy można wyobrazić sobie lepsze miejsce na promocję swoich usług fotograficznych?

moda

dla marek odzieżowych, butików, projektantów, modeli i modelek, Instagram to podstawowe narzędzie promocji w Internecie. Użytkownicy chętnie „oznaczają” marki ubrań, które pojawiają się na zdjęciach. Bardzo mocno rozwinięta jest tutaj działalność reklamowa, przejawiająca się współpracą marek odzieżowych z mniej lub bardziej znanymi influencerami.

gastronomia

zdjęcia posiłków to zdecydowanie jeden z najpopularniejszych „motywów” na Instagramie. Bardzo często wizyty w restauracji są dokumentowane przez użytkowników tej aplikacji wraz z „oznaczeniem” danego miejsca. Warto zatem dbać o ciekawie prowadzony profil restauracji i dobrej jakości zdjęcia serwowanych w niej dań.

branża „fit”

do tej kategorii zaliczam siłownie, kluby fitness, trenerów personalnych, dietetyków, firmy cateringowe, sklepy ze zdrową żywnością, producentów odżywek oraz projektantów odzieży sportowej. Jest to w ostatnim czasie niezwykle popularna kategoria na Instagramie, w związku z czym funkcjonując w tej branży, profesjonalne prowadzenie kanału w tym serwisie należy traktować jako obowiązek!

turystyka

kolejnym bardzo popularnym na Instagramie motywem są zdjęcia z podróży przedstawiające różne atrakcyjne dla oka widoki. Stanowi to doskonałe pole do popisu dla biur podróży, organizatorów wycieczek, przewodników czy linii lotniczych/autokarowych.

branża wętrzarska

jak wszystko co atrakcyjne dla oka, również zdjęcia gustownie urządzonych wnętrz zyskują dużą popularność na Instagramie, z czego bardzo mocno korzystają producenci wyposażenia, twórcy dekoracji typu handmade oraz projektanci wnętrz.


Wymienione powyżej branże, to moje subiektywne zestawienie, bazujące na dotychczasowym doświadczeniu w pracy z Instagramem. Istnieje oczywiście wiele innych działalności, które są w stanie stworzyć atrakcyjny dla użytkowników profil w tej aplikacji. W kolejnym wpisie, zawarte zostaną praktyczne informacje na temat tego, jak stworzyć profil firmowy na Instagramie oraz jak dodać swoje pierwsze zdjęcie.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera
Śledź też nasz profil na Twitterze