Google Adwords poradnik dla początkujących (część 1)

Gdyby kilkanaście lat temu jakiś przedsiębiorca usłyszał, że na rynku może pojawić się możliwość bardzo precyzyjnego docierania do grupy docelowej, na pewno ciężko byłoby mu w to uwierzyć. Tradycyjne formy reklamy takie jak ulotki rozdawane przypadkowym przechodniom, emisja spotów w mediach czy publikacje w gazecie zawsze niosły ze sobą ryzyko. Ryzyko tego, że odbiorca, do którego trafiają, może być kompletnie niezainteresowany daną usługą lub produktem. Google Adwords całkowicie wyeliminowało ten problem i stanowi obecnie aż 25% wszystkich reklam obecnych w internecie.

Samo korzystanie z Google AdWords jest bezpłatne - wystarczy, że założysz konto na platformie Google, a następnie dokonasz jego konfiguracji.

Kolejnym krokiem jest odpowiednie zoptymalizowanie reklamy w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów. Optymalizacja skupia się przede wszystkim na poprawieniu wskaźnika konwersji, poprawieniu wyników sprzedaży czy zmniejszeniu dotychczas ponoszonych kosztów.

Kilka praktycznych porad jak to zrobić znajdziesz w naszym artykule Jak stworzyć i prowadzić kampanię AdWords?

Google Adwords - na czym polega i jaki jest jego cel?

Wiesz, że jedynie 4 procent osób w Polsce nie korzysta z wyszukiwarki Google? Miliardy zapytań pojawia się w pasku wyszukiwania każdego dnia. Szukamy zarówno produktów, jak i usług. Jak działa Google Adwords na konkretnym przykładzie?

Załóżmy, że szukasz dobrego fryzjera we Wrocławiu. Najprawdopodobniej wpiszesz wtedy zapytanie typu “dobry fryzjer wrocław”. Na Twoim ekranie pojawi się:
Wyniki wyszukiwania frazy dobry fryzjer wrocław w wyszukiwarce Google

Jak widzisz, dwa pierwsze wyniki opatrzone są zielonym napisem “Reklama”. Właściciele stron, do których prowadzą hiperłącza z tego pola, zadbali o to, aby znalazły się w Twoim polu widzenia właśnie dzięki usłudze Google AdWords. W powyższym przykładzie są to jedynie dwa wyniki, ale może być ich również więcej. Istotny jest również fakt, że reklamy wyświetlają się nie tylko na komputerach, ale również na urządzeniach mobilnych (telefonach, tabletach). Informacje są wtedy dodatkowo dostosowywane do urządzenia, z którego korzysta dana osoba.

Możesz spotkać się z popularnym poglądem, mówiącym o tym, że Nikt przecież w to nie klika, bo to reklama! Nic bardziej mylnego. Liczne case study pokazują, że są one niezwykle skuteczne. Efekty mierzy się na podstawie wskaźnika CTR, który obrazuje korelację pomiędzy ilością wyświetleń kampanii, a ilością kliknięć. Dzięki temu łatwo sprawdzić czy kampania przynosi oczekiwane rezultaty.

Różne rodzaje kampanii

Działania prowadzone przy pomocy Google AdWords możemy podzielić pod względem miejsc, w których reklamy są wyświetlane na ekranach używanych przez Twoich potencjalnych klientów. Są to przede wszystkim:

Sieci wyszukiwania

Ten przypadek obrazuje powyżej wspomniany przykład. Nasza reklama pojawia się bezpośrednio w wyszukiwarce Google w górnej, bądź dolnej części. Towarzyszy jej zielony napis “Reklama”, choć zdarza się też, że kolor jest pomarańczowy, bądź czarny.

Co wpływa na jej efektywność? Niewątpliwie, jej podstawą jest skupienie się na precyzyjnie dobranych słowach kluczowych, które odpowiadają na potrzeby użytkownika. Jeśli zajmujemy się sprzedażą obuwia skórzanego, najtrafniejszym wyborem będzie fraza “obuwie męskie skórzane” lub, odpowiednio - “obuwie damskie skórzane”. Fraza “obuwie damskie” będzie zbyt ogólna i utrudni dotarcie do odbiorców, którzy są zainteresowani zakupem konkretnego rodzaju butów.

Sieć reklamowa (GoogleAdSense)

to rozwiązanie pomaga w dotarciu do odbiorców, podczas gdy przeglądają oni swoje ulubione strony internetowe, oglądają film w serwisie YouTube lub sprawdzają pocztę Gmail. Sieć partnerska zrzesza witryny takie jak portale, fora czy blogi, które są zainteresowane udostępnianiem powierzchni reklamowej i czerpaniem z tego adekwatnych profitów.
Przykład reklamy w sieci reklamowej - reklama eobuwie.pl na portalu wp.pl
Co wpływa na jej efektywność? Tego rodzaju kampania jest najlepszym pomysłem w przypadku, gdy zależy Ci nie tylko na sprzedaży, ale również na zwiększeniu świadomości Twojej marki, wydarzenia lub produktu w sieci.

Sieci wyszukiwania i sieć reklamowa

To połączenie dwóch poprzednich rodzajów kampanii. Charakteryzuje się tym, że reklama wyświetla się nie tylko z poziomu wyszukiwarki, ale pojawia się również w sieci reklamowej Google, na którą składa się obecnie blisko dwa miliony witryn. To sprawia, że potencjał marketingowy tej usługi jest naprawdę ogromny.

Co wpływa na jej efektywność? Niewątpliwie jest to rozwiązanie o szerokim zasięgu działania. Nie tylko skutecznie podnosi wyniki sprzedażowe, ale również buduje świadomość marki. Ciekawą opcją jest również fakt, że w sieci reklamowej możesz wybierać dowolne witryny, na której chciałbyś, aby pojawiała się Twoja reklama. Ich przemyślany wybór jeszcze bardziej pomoże Ci zawęzić grupę docelową.

Kampanie wideo

to szczególny rodzaj kampanii, która bazuje na sieci reklamowej Google. Przede wszystkim zastosowanie tutaj ma portal YouTube - w nim reklamy wideo mogą być emitowane przed, w trakcie lub po zakończeniu filmu, wybranego przez użytkownika. Wówczas jest to kampania typu TrueView In-Stream. Może też pojawiać się w formie małej ikonki wideo, którą użytkownik może poszerzyć i zmaksymalizować na ekranie komputera, aby w pełni zapoznać się z materiałem. Tego typu kampanię nazywamy TrueView Discovery.

Co wpływa na jej efektywność? Forma wideo zawsze jest bardziej angażująca od zwykłej reklamy. Jest o wiele bardziej atrakcyjna dla użytkownika niż klasyczna forma graficznej reklamy, więc o wiele łatwiej przyciąga uwagę odbiorców.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera
Śledź też nasz profil na Twitterze