Jak stworzyć reklamę na Facebooku? Poradnik krok po kroku

W dobie dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce, nie występuje już pytanie o to CZY reklamować się w Internecie, ale JAK należy to robić? Jedną z możliwości jest reklamowanie swojej firmy lub usługi za pośrednictwem portali społecznościowych. Szczególnie zainteresowane tą formą reklamy są małe i średnie przedsiębiorstwa, gdyż możliwe jest tutaj uzyskanie zadowalającego efektu przy stosunkowo niskich kosztach wejścia. Portalem społecznościowym, któremu przyjrzymy się bliżej w dzisiejszym wpisie jest Facebook. W bardzo przystępny sposób przedstawione zostaną tutaj podstawowe kroki, których musimy dokonać, aby stworzyć i opublikować prostą reklamę na Facebooku. Zaczynajmy!

Podstawowym narzędziem, z którym z czasem powinniśmy coraz bardziej się oswajać jest Menedżer Reklam. Znajdziemy go w prawym górnym rogu Facebooka klikając w menu funkcję „Utwórz reklamy” lub „Zarządzanie reklamami”. Menedżer Reklam to rozbudowane narzędzie, które umożliwia realizowanie reklam w różnych formatach, docieranie do szczegółowo określonej grupy odbiorców oraz wiele innych parametrów osadzania reklam w serwisie Facebook. Tak naprawdę obsługa podstawowych funkcji Menedżera Reklam mogłaby posłużyć za materiał na co najmniej kilka, jeśli nie kilkanaście wpisów poradnikowych, dlatego w dzisiejszym wpisie pójdziemy drogą „na skróty” i nauczymy się ustawiać reklamy bezpośrednio z naszej strony na Facebooku.

Krok 1. Konfigurujemy ustawienia płatności

Aby ustawić naszą pierwszą reklamę musimy najpierw określić sposób w jaki będziemy się rozliczać z Facebookiem. W tym celu w prawym górnym rogu rozwijamy menu i wchodzimy w zakładkę „Zarządzanie reklamami”. Klikamy w lewym górnym rogu w „Reklamy na Facebooku” i wybieramy opcję „Rozliczenia”. Następnie uruchamiamy zakładkę „Ustawienia płatności” i klikamy „Dodaj metodę płatności”. Możemy następnie wybrać jedną z dwóch możliwości:
  • PayPal
  • Karta kredytowa lub debetowa

Wybór metody płatności na Facebooku
Obie formy rozliczania są bardzo wygodne, jednak jeśli nie chcemy zakładać osobnego konta na platformie PayPal, możemy po prostu „podpiąć” pod nasze konto reklamowe kartę kredytową lub debetową podając jej dane. Warto ustawić również limit wydatków na koncie, tak aby w razie pomyłki przy konfiguracji reklamy, nie wystąpiły żadne dodatkowe opłaty. Wracamy do głównego menu i wchodzimy w zakładkę „Ustawienia”, a następnie „Konta reklamowe”. Wypełniamy wszystkie obowiązkowe pola, dzięki czemu możliwe będzie uzyskanie faktury za opłacone przez nas reklamy. Co ważne, jako Europejski identyfikator płatnika VAT wybieramy PL i wpisujemy nr NIP naszej firmy. Kiedy forma płatności oraz dane firmowe zostały dodane, jesteśmy gotowi do stworzenia naszej pierwszej reklamy!

Krok 2. Wybieramy odpowiedni post, który będziemy promować

Tak jak było to napisane we wstępie, w pełni profesjonalne kreowanie reklam odbywa się poprzez Menedżera Reklam. Tutaj utworzymy reklamę w bardzo prosty i podstawowy sposób, czyli bezpośrednio z poziomu naszej strony (fanpage’a) na podstawie zamieszczonego przez nas posta. Może być nim zdjęcie, przygotowana wcześniej grafika, link do strony zewnętrznej, film lub inny format. Może to być również post, który okazał się wyjątkowo popularny na naszej stronie w związku z czym uznaliśmy, że warto podzielić się nim z szerszą publiką. W tym celu, w prawym dolnym rogu klikamy w funkcję „Promuj post”.

Przykład posta na Facebooku, który można promować

Krok 3. Konfigurujemy i uruchamiamy reklamę

Po kliknięciu „Promuj post” pojawi nam się okienko, gdzie po lewej stronie dokonywać będziemy konfiguracji reklamy, natomiast po prawej stronie widoczny będzie podgląd przyszłej reklamy, zarówno w wersji komputowej jak i mobilnej. Innymi słowy, możemy zobaczyć czy dana reklama wyświetlać się będzie dokładnie tak jak tego chcemy, na komputerze oraz na smartfonie lub tablecie.

Podgląd opcji konfiguracji reklamy na Facebooku
Po lewej stronie wypełniamy następujące pola:
  • Cel – wybieramy tutaj główny cel naszej reklamy. Możemy ją skierować do osób, które prawdopodobnie odwiedzą naszą stronę internetową lub osób, które prawdopodobnie zareagują na dany post poprzez polubienie, komentarz lub udostępnienie.
  • Przycisk w poście – jeśli chcemy, możemy ustawić dodatkowy przycisk, dzięki któremu odbiorcy reklamy będą mogli przenieść się bezpośrednio na naszą stronę internetową lub wysłać do nas prywatną wiadomość.
  • Grupa odbiorców – wybieramy osoby, do których kierowana ma być nasza reklama. Możemy skorzystać z gotowej propozycji Facebooka (Lookalike PL 1%) lub samodzielnie określić płeć, wiek, miejsce zamieszkania oraz zainteresowania osób, do których chcemy dotrzeć. Możemy również wybrać opcję, w której reklama trafi tylko do osób które obserwują naszą stronę oraz do ich znajomych.
  • Budżet i czas trwania - określamy tutaj jaką kwotę chcemy przeznaczyć na reklamę oraz do kiedy reklama ma być wyświetlana. Algorytm Facebooka przedstawi nam szacunkową dzienną liczbę użytkowników, do których dotrze post oraz dzienny koszt reklamy.
  • Płatność – możemy dokonać tutaj zmiany formy płatności. Jeśli chcemy skorzystać z tej, którą ustawiliśmy w Menedżerze Reklam, omijamy to pole.

Jeśli wszystkie pola są już wypełnione, a podgląd reklamy spełnia nasze oczekiwania, klikamy przycisk „Promuj” w prawnym dolnym rogu. W kolejnym okienku Facebook proponuje nam dodatkowe warianty reklamy z większym budżetem. Jeśli nie chcemy skorzystać z takiej możliwości, klikamy „Zamknij” w prawym dolnym rogu. Reklama przechodzi w status „w trakcie sprawdzania”, gdyż Facebook musi sprawdzić, czy sponsorowany post zgodny jest z regulaminem i standardami portalu. Zazwyczaj do 60 minut otrzymamy powiadomienie o akceptacji (lub nie) reklamy. Jeśli została ona zaakceptowana, nie musimy już nic więcej robić – post sponsorowany jest aktywny! Od teraz będziemy mogli bezpośrednio pod naszym postem sprawdzać do ilu osób dotarła reklama (zasięg płatny), a ile osób wyświetliło post naturalnie (zasięg organiczny).

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera
Śledź też nasz profil na Twitterze