Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku?

Każdy z nas miał styczność z reklamami na Facebooku. Pojawiają się one zarówno w dziale aktualności, pasku bocznym, jak i w liście wiadomości. Niektóre niewątpliwie przykuwają uwagę i sprawiają, że zatrzymujemy się przy nich na dłuższą chwilę. Być może sprawiają nawet, że zaciekawieni treścią, klikamy w link. Inne pojawiają się niepostrzeżenie i równie szybko znikają z naszego pola widzenia. Ignorujemy ich zawartość w obliczu natłoku innych, atrakcyjnych informacji. Jak zatem stworzyć reklamę, która wyróżni się spośród innych? Jakie cechy powinna posiadać, aby zmienić odbiorców w potencjalnych klientów, zainteresowanych skorzystaniem z naszej usługi lub kupnem naszego produktu?

Nie spuszczaj oka z celu

Jeśli zależy Ci na stworzeniu skutecznej reklamy, nie możesz zapominać o sprawie nadrzędnej: o celu. Reklama jest narzędziem, które Cię przybliży do jego osiągnięcia. Co chcesz dzięki niej zdobyć? Jakie zachowania u odbiorców reklamy są tymi, na których Ci zależy?

Zastanów się czy zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki, wzroście sprzedaży czy może zwiększeniu zaangażowania? Cel zaważy na wyborze odpowiedniego rodzaju kampanii.

Na przykład: Jeśli najbardziej zależy Ci na wzmożonym ruchu w obrębie Twojej witryny, najlepszym wyborem będzie kampania nastawiona na ruch. Jeżeli natomiast, liczą się dla Ciebie przede wszystkim konwersje, wybierz kampanię nastawioną na lepsze efekty sprzedażowe. Facebook przygotował kilka różnorodnych rozwiązań - z pewnością zdołasz znaleźć to, które najbardziej odpowiada Twoim celom.

“Jak?” i “po co?” jest równie ważne jak “dla kogo?”

Transmitowanie reklamy osobom, którzy nigdy nie staną się Twoimi potencjalnymi klientami jest jak wciskanie ulotek o laserowej korekcie wzroku osobom, które nigdy nie musiały nosić okularów. To wyrzucanie pieniędzy w błoto i marnotrawienie czasu, który wkładasz w przygotowanie kampanii.

Facebook zbiera dane o naszych zachowaniach i posiada ogromną bazę danych. Warto aktywnie korzystać z możliwości szczegółowego “targetowania” czyli zarządzania ustawieniami reklamy w taki sposób, aby pokazywała się ona osobom o określonych cechach. Co więcej, portal dysponuje informacją o tym, kto miał już okazję być na Twojej stronie internetowej. Czy jest większe prawdopodobieństwo sukcesu niż dotarcie do osób, które nie dość, że są zainteresowane rodzajem usługi lub produktu, który oferujesz to w dodatku kojarzą już Twoją markę?

Wybór odbiorców reklamy w menadżerze reklam Facebooka
Na przykład: Jeśli chcemy zachęcić do kupna najnowszego kryminału, o wiele efektywniejsze będzie wybranie grupy docelowej osób lubiących dreszczyk grozy w literaturze niż te, które w zainteresowaniach wymieniają ogólnie “Czytanie książek” czy “Literaturę popularną”.

Skąd czerpać wiedzę o zainteresowaniach Twojej grupy docelowej? Przede wszystkim, ze statystyk. Udostępnia je wbudowany w Facebooka Menedżer Reklam. W zakładce zatytułowanej “polubienia strony” znajdziesz masę informacji na temat osób, które polubiły Twój profil. Dowiesz się jakiej słuchają muzyki, co lubią oglądać w telewizji i jakie marki są ich najczęstszymi wyborami podczas zakupów

Jaki rodzaj reklamy powinieneś wybrać?

Do wyboru masz trzy typy reklam:

Standardowa reklama

to najczęściej wykorzystywany rodzaj reklamy. Występuje w postaci dużej wielkości grafiki, której towarzyszy kilka linijek tekstu. Do dyspozycji masz też przycisk tzw. “call to action” w postaci przycisku, który pozwala użytkownikom na podjęcie konkretnych działań, np. “Kup teraz”, “Kup bilet” lub “Czytaj więcej”.

Reklama w formie karuzeli (multi product ads)

składa się z pięciu grafik, więc masz dzięki niej możliwość zaprezentowania nawet kilku produktów, kierujących do Twojej strony internetowej.

Reklama wideo

tak jak wspominałam wcześniej, trend wideo króluje w mediach społecznościowych. Jest najchętniej udostępnianym i komentowanym materiałem. Jeśli się na niego zdecydujesz to pamiętaj, że kluczowe są pierwsze trzy sekundy - to one zadecydują o tym, czy osoba oglądająca wideo zdecyduje się obejrzeć je do końca lub dowiedzieć się więcej o Twojej działalności poprzez kliknięcie w link.

Trzy najważniejsze aspekty reklamy na Facebooku

Bez względu na to, co chcesz za jej pomocą osiągnąć i do kogo dotrzeć, nie możesz pominąć trzech, kluczowych elementów kreacji skutecznej reklamy.

Po pierwsze, forma.

Powinna być jak najbardziej angażująca. Do dyspozycji masz nie tylko grafiki, ale również wideo. Z tych dwóch formatów, wideo bezsprzecznie jest tym, który w ostatnim czasie króluje w wirtualnym świecie. Przemyśl tę kwestię pod kątem zasobów i możliwości, którymi dysponujesz. Nie możesz też zapomnieć o tym, aby reklama współgrała z kolorystyką i przekazem charakterystycznym dla Twojej marki.

Po drugie, treść.

Tekst to druga część reklamy, na którą kierujemy wzrok, zaraz po grafice. Postaraj się wydobyć esencję. Postaw na krótki, ale intrygujący i zachęcający do interakcji przekaz. Zastanów się jaki nagłówek będzie spełniał te wymogi. Pod obrazkiem również znajdziesz miejsce na zamieszczenie treściwego zdania. Niezbędnym okaże się język korzyści i przedstawienie zalet skorzystania z oferty (lub wad płynących z nie zrobienia tego :) ).

Ostatni element to nazwa firmy i link.

Ważne, aby odbiorca już od pierwszej chwili wiedział kto jest nadawcą reklamy. Wiele firm popełnia błąd i nie umieszcza na reklamie logo czy nawet nazwy firmy. Traci na tym rozpoznawalność marki. Nawet, jeśli odbiorca nie zdecyduje się kliknąć w Twoją reklamę, jej pojawienie się na ekranie komputera zwiększy jego świadomość na temat Twojej marki. Zadbaj też o to, aby umieścić w swojej reklamie odpowiedni link. Jeśli dotyczy ona konkretnego produktu lub na przykład konkursu, odnośnik powinien kierować do konkretnej podstrony, a nie do strony głównej.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera
Śledź też nasz profil na Twitterze