Jak zbudować społeczność wokół Twojej marki na Facebooku?

Media społecznościowe spełniają współcześnie szeroką gamę celów marketingowych: nawiązują interakcję z klientem, pomagają poznać go bliżej i towarzyszyć mu w codziennych zmaganiach, zwiększając świadomość marki w sieci. Jak podaje portal Social Skinny, już połowa młodych ludzi do 24 r. ż. rozpoczyna swój dzień od sprawdzenia Facebooka. Tym samym, może rozpoczynać go od zobaczenia co nowego wydarzyło się w działaniach Twojej firmy, śledząc Twój profil w aktualnościach. Jak zachęcić swoich klientów do towarzyszenia Twojej marce w social mediach? Czy zbudowanie zaangażowanej społeczności może być proste?

Podstawowe kroki, dedykowane osobom rozpoczynającym tworzenie zaangażowanej społeczności wokół firmowego profilu, znalazły już szersze omówienie w jednym z ostatnich artykułów: Twoja firma w social media. Jak zbudować strategię od zera? Po jego lekturze na pewno wiesz już jak ważne jest stworzenie gruntownie przemyślanej strategii obecności Twojej firmy w social mediach zanim przystąpisz do jakichkolwiek działań. W tym artykule chciałabym skoncentrować się przede wszystkim na tych, które prowadzą do szybkiego pozyskania grona odbiorców. Zwłaszcza tych odbiorców, którzy regularnie i aktywnie udzielają się na Twoim firmowym profilu na Facebooku.

5 sposobów na zwiększenie grona fanów Twojego profilu

1. Inspirujące treści

Wyobraź sobie jak wygląda tablica aktualności przeciętnego użytkownika, który polubił Twoją stronę na Facebooku. Na pewno podobny gest wykonał w stosunku do wielu innych stron. Z tego względu, jedynym sposobem na wyróżnienie się spośród innych postów, które pojawiają się na jego ekranie, jest publikowanie treści, które będą stanowić dla niego określoną wartość. Odpowiadać na jego potrzeby, wywoływać emocje, rozwiązywać najczęściej pojawiające się problemy. Dbaj o to, aby były one zróżnicowane. Jak podaje raport Sotrender, do najbardziej angażujących profili (czyli prowokujących fanów do podejmowania określonych działań - komentowania, reakcji lub udostępnień) ostatniego roku można zaliczyć profile takie jak:
Zdziwiony? Każdy z tych portali wyróżnia się treściami, które wywołują emocje. Dodatkowo, brak regularności i konsekwencji w codziennym publikacji postów to cechy, których niewątpliwie nie można im zarzucić.

Czy wiesz, że... Warto postawić w postach na element wizualny! Jeśli zdecydujesz się na użycie formatu video lub zdjęcia - zwiększy to prawdopodobieństwo kliknięcia w posta przez Twoich odbiorców aż o 120 %!

2. Interakcja z fanami

Można powiedzieć, że to podstawowy element budowania społeczności, skupionej wokół Twojej marki. Po pierwsze: zachęcaj do interakcji. Zadawaj pytania, prowokuj do dyskusji i dzielenia się swoim zdaniem w komentarzach.

Przykład interakcji z fanami na Facebooku w poście Nałęczowianki

Po drugie: dbaj o to, aby zawsze odpowiadać na pojawiające się komentarze. Zwłaszcza, jeśli użytkownicy zadają Ci konkretne pytania! To wzmocni Twoją autentyczność i wiarygodność.

Czy wiesz, że... tzw. call to action to wezwanie fanów do określonego działania. Umieszcza się je bardzo często na końcu posta. Może być nim np. prośba o podzielenie się opublikowanym przez Ciebie materiałem lub jego skomentowanie. To trick stosowany przez wielu świadomych jego mocy marketerów. Spróbuj!

3. Konkursy i oznaczanie znajomych.

Konkurs to jedno z najprostszych narzędzi, dzięki którym zachęcisz użytkowników do bycia aktywnym. Do wyboru jest wiele formatów - konkurs może zostać przeprowadzony w formie zwykłej odpowiedzi na pytanie, quizu lub określonego zadania do wykonania. Zastanów się która z nich będzie najbardziej odpowiednia dla celu Twojego konkursu. Może nim być zarówno zwiększenie świadomości brandu, jak i wypromowanie nowego produktu czy pozyskanie nowych klientów.

Przykład konkursu na Facebooku, organizowanego przez Makarony Polskie

Przed przystąpieniem do zorganizowania konkursu, upewnij się, że zadbałeś o wszystkie jego podstawowe elementy.

Czy wiesz, że... Po to rozwiązanie sięga wiele marek, jednak wiele z nich zapomina o jego aspektach prawnych i... zwyczajnie ich nie przestrzega. Jeśli nie chcesz popełnić tego błędu - garść podstawowych informacji na temat prawnych aspektów organizowania konkursów na Facebooku znajdziesz w drugiej części artykułu.

4. Łatwość w polubieniu profilu

Spraw, aby przycisk, który umożliwia polubienie Twojego profilu w mediach społecznościowych był dobrze widoczny na Twojej stronie internetowej. Łatwy dostęp d i odpowiednie umieszczenie go w strukturze witryny bez wątpienia przyczyni się do zwiększonej ilości polubień profilu w krótkim okresie czasu. Dzięki temu, Twoi klienci będą na bieżąco z aktualnościami dotyczącymi Twojej marki - bez względu na to, czy zapisali się do Twojego newslettera czy nie.

Czy wiesz, że... Jeśli klient, który łatwo znajdzie na Twojej stronie www przycisk “Lubię to!” zdecyduje się na jego kliknięcie, informacja o tym działaniu pojawi się u wszystkich jego znajomych. Być może dzięki temu ktoś z nich zdecyduje się zapoznać z usługami Twojej firmy i zostanie Twoim nowym klientem?

5. Posty sponsorowane

Najnowsza polityka Facebooka jest jasna: priorytetem w wyświetlaniu są posty tworzone przez znajomych. Dlaczego? Dla podkreślenia pierwotnego powodu powstania platformy. Facebook jest portalem społecznościowym, czyli (jak sama nazwa wskazuje) został stworzony w celu podtrzymywania i rozwoju kontaktów społecznych, a nie do celów marketingowych czy promocyjnych. To jednocześnie oznacza, że droga dotarcia do klienta staje się trudniejsza niż do tej pory. Tym samym, ograniczając zasięgi potów publikowanych na firmowych profilach, portal chce zmotywować firmy do zwiększania środków, przeznaczanych na promocję treści.

Przykład posta sponsorwanego czasopisma Nowa Sprzedaż na Facebooku

Czy wiesz, że... Promowanie samych postów nie jest tak efektywne jak reklama, którą przygotujesz w specjalnie do tego przeznaczonym menadżerze reklam czy Power Editorze (bardziej zaawansowany menadżer reklam). Wymaga to więcej czasu i nakładów finansowych, ale daje zarazem możliwość optymalizacji, która jest w stanie obniżyć koszty za kliknięcie lub tysiąc wyświetleń (CPM).


O czym jeszcze powinieneś pamiętać, prowadząc swój firmowy profil? Zadbaj o to, aby to robić zgodnie z obowiązującym prawem!

Nie zapominaj o...

...prawnych aspektach obecności na Facebooku

Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy zdecydujesz się na organizację konkursu. Musi on być zgodny z regulaminem Facebooka i polskim prawem. Jakie są najczęściej popełniane błędy przez polskie firmy? Brak jasnych zasad, ustalonych w regulaminie konkursu, który powinien być ogólnodostępny i zaakceptowany przez wszystkich użytkowników, biorących udział w konkursie. Nagminnie łamana jest również zasada dotycząca zakazu wymuszania na użytkownikach określonych działań (warunkujących możliwość wzięcia udziału w konkursie) takich jak konieczność oznaczenia w komentarzu znajomych lub polubienia profilu firmy. Sprawa dodatkowo komplikuje się, gdy konkurs przybiera formę loterii. Wówczas powinien on być zgłoszony do właściwej dla siedziby organizatora izby celnej.

...używaniu zdjęć, do których masz prawo

Nie każdy wie o tym, że powinno posiadać się uprawnienia do wszystkich, używanych na profilu fotografii. Jeśli nie zostały one wykonane własnoręcznie, wówczas istnieje możliwość skorzystania ze zdjęć, znajdujących się w bankach zdjęć (tzw. photo stock). W innym wypadku, jesteś zobligowany do podania źródła zdjęcia. Jednocześnie, musisz mieć świadomość, że umieszczając cokolwiek na platformie Facebooka (fotografię czy materiał video) dajesz mu przyzwolenie na używanie go w ramach serwisu. W regulaminie Facebooka możesz znaleźć postanowienie o tym, że udzielasz serwisowi bezpłatnej licencji na rozpowszechnianie publikowanych przez Ciebie treści w ramach serwisu i w związku z nim.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera
Śledź też nasz profil na Twitterze