Twoja firma w social media. Jak zbudować strategię od zera?

Jak podają badania, już co czwarta osoba aktywnie korzysta z konta na Facebooku. Z tego względu, nierozważnym byłoby ignorowanie tego faktu w działaniach marketingowych Twojej firmy. Jedno jest pewne - efektywna i gruntownie przemyślana strategia obecności na kanałach społecznościowych to dziś jeden z kluczowych elementów biznesowego sukcesu.

Przygotowanie strategii prowadzenia profilu firmowego w internecie może się wydawać nie lada wyzwaniem. Wymaga to nie tylko znajomości funkcjonowania poszczególnych portali, ale również śledzenia nowinek, trendów i zmian wprowadzanych w celu ulepszenia ich funkcjonowania. Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez marketerów jest brak odpowiedniego rozeznania w temacie zanim przystąpią oni do kompleksowych działań w mediach społecznościowych. Być może wynika to z ich popularności - skoro używamy ich na co dzień to prowadzenie profilu firmowego nie wydaje się aż tak skomplikowaną sprawą. Niestety, pozory mylą! Warto, abyś skorzystał na samym początku z kilku ważnych wskazówek.

Przemyśl swoje motywy

Pierwszym, podstawowym krokiem do stworzenia efektywnej strategii jest zastanowienie się nad tym, co dokładnie chciałbyś osiągnąć. Jaki jest Twój cel angażowania się w działania na mediach społecznościowych? Czy zależy Ci, przede wszystkim, na zwiększeniu świadomości marki? Chciałbyś osiągnąć wyższe wyniki sprzedażowe i poprawić ruch na swojej stronie internetowej? Wiesz, że mógłbyś dzięki temu zbudować bazę lojalnych klientów? A może marzysz o każdej z tych rzeczy? Ważne, abyś był konsekwentny - zacznij od skupienia się na dwóch, najważniejszych dla Ciebie, celach. Dzięki temu łatwiej będzie Ci dobrać odpowiednie narzędzia, które przybliżą Cię do ich osiągnięcia.

Popracuj nad celami

Kolejnym etapem powinno być popracowanie nad samymi celami i ubranie ich w taką formę, aby były one jak najbardziej wyklarowane. Wypróbuj metodę SMART. Dzięki niej Twoje dążenia będą nie tylko skonkretyzowane i mierzalne, ale również osiągalne i określone czasowo.
Przykładowo, możesz uznać, że najważniejsze jest dla Ciebie zdobycie bazy lojalnych klientów i zwiększenie świadomości marki. Wówczas, powinieneś określić o ile chciałbyś zwiększyć grono odbiorców usług (podając konkretną liczbę) oraz to, ile wzmianek o Twojej firmie powinno pojawić się w wyniku Twoich działań, abyś czuł się zadowolony z uzyskanego efektu. Przedstaw cele w odniesieniu do kilku następnych miesięcy. Zaplanuj również kwestię związaną z tym jak je zmierzysz. Zastanów się jakich narzędzi będziesz potrzebował, aby monitorować postępy. To pozwoli Ci na czuwanie nad przebiegiem całego procesu i wprowadzanie ewentualnych poprawek, aby nie zboczyć z obranej ścieżki. Pamiętaj o tym, aby przelać swoje pomysły na papier! Badania pokazują, że osoby, które zapisały swoje cele osiągały je 30 razy częściej niż te, które tego nie zrobiły.

Wybierz odpowiednie kanały komunikacji

Od specyfiki grupy Twoich odbiorców zależy dobór odpowiednich platform społecznościowych. Największą popularnością cieszy się bezkonkurencyjny Facebook. W Polsce do popularnych portali należą również Instagram, Youtube, Pinterest i LinkedIn. Natomiast młodsi użytkownicy często wykazują się dużą aktywnością na Snapchacie. Z kolei, za granicą na podium najpopularniejszych znajduje się również Twitter, który w Polsce cieszy się o wiele mniejszym zainteresowaniem.

Każdy z portali posiada oferuje odmienne możliwości, które powinieneś uważnie przeanalizować z perspektywy zakładanych przez siebie celów. Przykładowo, LinkedIn jest doskonałym narzędziem do nawiązywania kontaktów biznesowych, natomiast w przypadku działalności w branży modowej o wiele lepiej sprawdzi się Pinterest.

Stwórz profil klienta

Działając w obecnej branży, na pewno zdążyłeś już poznać swój segment klientów. Jednym z bardziej pomocnych narzędzi do jego analizy jest stworzenie tzw. “person” czyli wyobrażeń osób, które z dużym prawdopodobieństwem mogą stać się Twoimi przyszłymi klientami. Tworzy się je na podstawie dotychczasowych doświadczeń z grupą odbiorców.

Daj sobie trochę czasu, aby znaleźć odpowiedź na pytania takie jak:
  • Ile lat mają najczęściej moi klienci?
  • Kim są z zawodu?
  • Jaka jest ich sytuacja rodzinna?
  • Jak wysokie są ich zarobki?
  • Jakie są ich zainteresowania?
  • Gdzie i jak najczęściej spędzają wolny czas?

Przeanalizuj konkurencję

To pozwoli Ci na zaobserwowanie technik, które działają i uniknięcie niepotrzebnych błędów. Dodatkowo, warto, abyś uwzględnił w swojej strategii rozwiązania niestosowane przez rywali. Innowacyjność i kreatywność sprawią, że zyskasz przewagę i skutecznie się wyróżnisz na tle innych.

Przystępując do analizy, wybierz trzy firmy, które są dla Ciebie największymi konkurentami na rynku. Przyjrzyj się mediom społecznościowym, na których są aktywne i temu, w jaki sposób komunikują się z odbiorcami. Czy zauważasz pewne wzorce i prawidłowości? Na czym najczęściej się koncentrują - swoich produktach czy treściach ogólnych, powiązanych z ich tematyką? Jaki jest ich styl komunikacji - zabawy czy może utrzymany w poważnym, eksperckim tonie? Czy jest coś, co mógłbyś zrobić inaczej i lepiej?

Zainspiruj się

Zachęcam Cię do tego, żebyś w swojej analizie profili społecznościowych uwzględnił również te, które Cię inspirują na co dzień. Podpatruj rozwiązania stosowane przez firmy - nie ograniczaj się jedynie do tych, które działają w Twojej branży. Nie chodzi tu bynajmniej o kopiowanie ich strategii, ale o zwrócenie uwagi na te elementy, które głęboko zapadają Ci w pamięć i wywołują emocje.

Przykładowo, w Polsce największą internetową społeczność gromadzi firma Play, który ma ponad 2 miliony fanów. Zaraz po niej najczęściej odwiedzanym profilem firmowym na Facebooku jest Allegro, Orange i McDonald. Być może któryś z tych fanpage będzie dla Ciebie nowym źródłem inspiracji?

Dbaj o wewnętrzną spójność

Jeśli zależy Ci na stworzeniu udanej strategii w mediach społecznościowych, nie zapominaj, że nie może ona powstać w oderwaniu od dotychczasowego styl, w jakim komunikowała się Twoja marka. Podczas tworzenia profili społecznościowych, kładź nacisk na kolory charakterystyczne dla Twojego brandu. Skupiaj się na wartościach, z którymi chcesz, aby był kojarzony. Wewnętrzna spójność sprawi, że będzie odbierany autentycznie i zyskasz zaufanie klientów.

Stwórz plan

Zastanów się i spróbuj odpowiedzieć sobie na kilka prostych pytań:
  • Ile czasu możesz poświęcić na działania w social media?
  • Które kanały są dla Ciebie priorytetowe, a które możesz odpuścić?
  • Jak często chcesz publikować?
  • Jak i gdzie będziesz promować swoje treści?

Planując poszczególne posty, nie bój się pracować z kalendarzem. Pamiętaj, że oprócz publikacji atrakcyjnych treści warto również monitorować pojawiające się komentarze i aktywnie na nie odpowiadać. Interakcja z użytkownikami jest doskonałym początkiem do zbudowania zaangażowanej społeczności, która identyfikuje się z marką.

Modyfikuj i testuj

Po wdrożeniu planu, monitoruj efekty. Nie bój się go zmieniać, jeśli zauważysz, że niektóre działania są efektywniejsze od innych. Prowadzenie profilu w social media to długotrwały proces, który wymaga nie tylko dużo czasu i zaangażowania, ale i elastyczności. Próbuj nowych rozwiązań i sprawdzaj, które z nich najlepiej sprawdzają się w odniesieniu do Twojej grupy docelowej.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera
Śledź też nasz profil na Twitterze